تلاش تویوتا برای تسریع عرضه خودروهای تمام الکتریکی

۴ دی ۱۳۹۶ کسب

پنجره طلایی: تلاش خودروسازها برای تولید خودروهای الکتریکی و کاهش وابستگی به انرژی های فسیلی در دنیا ادامه دارد. تلاشی که زمینه ساز کاهش انتشار گازهای آلاینده و بهبود کیفیت هوای زمین می شود و از شمار روزهای آلوده دنیا و از بین رفتن انسانهای مختلف در اثر بیماریهای ناشی از آلودگی هوا می کاهد. اما این تحول که با سرعت در حال پیش روی است می تواند روی بازار نفت هم تاثیر معنا داری داشته باشد و افت قیمت نفت در بازار جهانی را به همراه بیاورد. مساله ای که نه تنها برای ایران بلکه برای تمامی کشورهای تولید کننده نفت اهمیت دارد.

در روزهای اخیر اخبار مختلفی در مورد تولید انواع خودروها و وسایل نقلیه بزرگ الکتریکی در دنیا مخابره شده است. از کامیون تولید ستسلا گرفته تا کشتی باری تولید شده در کشور چین و هواپیماهای الکتریکی که در حال پرواز آزمایشی در دنیا هستند.

هر روز یک شرکت از محصول تازه اش پرده برداری می کند و تلاش می کند تا در این دنیای در حال تغییر جای پای محکمی برای خود ایجاد کند. شرکت تویوتا هم برای اینکه در این عرصه با دیگر شرکتها همراه باشد از عرضه نسل تازه خودروهای تمام الکتریکی خود در اوایل دهه ۲۰۲۰ خبر داد.

به گزارش نشریه فورچون، در روز گذشته شرکت خودروسازی تویوتا که بزرگترین خودروساز کشور ژاپن است اعلام کرد قصد همکاری با شرکت پاناسونیک برای ساخت باتری های مورد نیاز برای خودروهای الکتریکی تازه خود را دارد. این مشارکت که می تواند باعث تسریع روند عرضه خودروهای الکتریکی توسط تویوتا شود، به پاناسونیک کمک خواهد کرد تا سهم بیشتری در بازار باتری های لیتیوم یونی مورد استفاده برای خودروها را به خود اختصاص دهد. البته پاناسونیک پیشتر باتری های مورد نیاز برای خودروهای هیبریدی تویوتا را هم تولید می کرد و با این قرارداد تازه سطح همکاری دو شرکت افزایش یافته است.

شرکت پاناسونیک اصلی ترین تولیدکننده باتری های مورد استفاده برای خودروهای الکتریکی تولید شده در شرکت تسلا است. این شرکت هم اکنون ۲۹ درصد خودروهای الکتریکی مورد استفاده در خودروهای دنیا را تولید می کند و با اجرایی شدن قراردادش با تویوتا می تواند سهم خود را به بیش از ۴۰ درصد از این بازار برساند که موفقیتی بزرگ برای پاناسونیک محسوب می شود. از طرف دیگر مشارکت با یک شرکت خودروساز برای این برند اهمیت زیادی دارد زیرا هزینه های مطالعاتی و تولیدی را تنزل می دهد وسودآوری ان را افزایش می دهد. میکا مایل تحلیل گر بانک کردیت سوییس در این زمینه می گوید: همکاری با خودروسازان از مراحل اول کار به باتری سازان امکان می دهد تا فعالیتشان از نظر اقتصادی به صرفه تر شود و هزینه های کارشان تنزل یابد. از طرف دیگر حتی هزینه های تحقیق و توسعه هم بین شرکت باتری ساز و خودروساز تقسیم می شود و این به معنای رشد سودآوری برند باتری ساز است.

اصلی ترین رقیب این پاناسونیک  یعنی شرکت ال جی، ۱۳ درصد از بازار باتری های خودروهای الکتریکی را دارد  و شرکت BYD کشور چین که سومین شرکت بزرگ تولید کننده باتری های خودروهای الکتریکی است ۱۰ درصد از بازار را به خود اختصاص داده است.

شرکت پاناسونیک در خبری که در مورد این طرح تازه همکاری خود با تویوتا در وب سایت پاناسونیک منتشر کرد، نوشت: باتری سازی برای ما اهمیت زیادی دارد زیرا تمرکز دنیا برای تولید خودروهای الکتریکی و مقابله با اثرات منفی انتشار گازهای گلخانه ای هر روز بیشتر می شود. ما انتظار داریم تا مارس سال ۲۰۲۲ بتوانیم درآمد خود از تولید و فروش باتری های الکتریکی را به مرز ۲۲.۰۵ میلیارد دلار برسانیم و برای تحقق این هدف خط تولید باتری های خودروهای الکتریکی را در بازارهای مختلفی راه اندازی خواهیم کرد. این براند هم اکنون یک خط تولید در امریکا دارد که به تولید باتری های مورد نیاز برای شرکت تسلا مشغول است و تا اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی اولین خط تولید باتری های خودروهای الکتریکی خود را در چین راه اندازی می کند و یک خط تولید تازه هم به مجموع خطوط تولیدی خود در ژاپن اضافه می کند تا عرضه باتری های مورد نیاز تویوتا را از طریق آن انجام دهد.

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم